SSL og HTTPS Fakta
Om SSL:
SSL gør at kommunikationen mellem kundens browser og webserveren sker krypteret.
Det ses ved at hjemmesidens adresse i browseren starter med https i stedet for http (s for secure).
Det er for eks. vigtigt i et webshop betalingsvindue hvor betalingskortdata sendes til Nets.
For kontaktformularer der sender følsomme data kan det også være vigtigt.
Der findes flere forskellige typer SSL. Typen med 2048-bit sikkerhed er det bedste
SSL og placering i Googles søgeresultater:
Google har i 2014 meldt ud at de gerne vil skubbe på en udvikling hen mod mere sikker kommunikation og at de i fremtiden vil prioritere websites med SSL i deres algoritme der beregner placeringen af websites i søgeresultaterne.
Det indgår med 1% i vægtningen og er derfor ikke afgørende. Hvis en side findes både med og uden SSL vil Google prioritere den side der har SSL.
Markering af SSL i browser:
Når du har SSL vises sitet med en hængelås i adresselinien og sidens url starter med https: istedet for http:.
Google Chrome vil fra januar 2017 markere at sitet ikke er sikkert hvis det ikke har SSL.
SSL oprettelse:
SSL oprettes ved at der udstedes et Certifikat som installeres på hjemmesiden. Der skal bestilles særskilt for hvert domæne.
Sekundære domæner som blot viderestiller til et andet domæne skal der ikke oprettes SSL til.
Pris:
Prisen for 2048-bit SSL er pt. 1.145 + moms pr. domæne for et år. Det fornys automatisk.
Har du mange domæner er det måske billigere med en Multi-domain eller Wildcard aftale. Kontakt os om det.
Skal du have SSL:
Betalingsvinduet (eks. Quickpay) i en webshop har altid SSL.
Sender du følsomme data via formularer på hjemmesiden, har login område eller lignende føsomme ting kan det være relevant med SSL.
I forhold til din placering i Googles søgeresultater skriver Google selv: HTTPS-websites opnår en lidt bedre rangering, men du skal ikke forvente en markant ændring. Denne indikator er blot en af mange og er i øjeblikket mindre betydningsfuld end websiteindhold af høj kvalitet.
På den baggrund vil vi pt. ikke anbefale SSL med mindre nogle af de andre ting ovenfor taler for det. På længere sigt kan Google vælge at prioritere det højere.
Google Merchant Feed/Google Shopping:
Denne funktion kræver SSL på feedet og kurven
Adwords og Google søgeresultater:
Kræver ikke SSL
Læs mere:
https://support.google.com/webmasters/answer/6073543